Műsorok

Toyota Prius 2009

Megannyi ötlet és technikai nóvum jellemzi a most piacra kerülő Toyota Prius-t.

Az új generációs Prius fullhibrid. Egy benzinmotor van benne és két elektromos motor. A benzinmotornak az a feladata, hogy amikor már halad az autó, akkor hajtsa, illetve álló helyzetben töltse az akkumulátort, az elektromos motoroknak pedig az a feladatuk, hogy felgyorsítsák az autót és együttműködjenek a benzinmotorral közepes illetve nagy sebességnél.

Az új modell különlegessége az 1.8-as Atkinson-benzinmotor, amelynek lényege, hogy egészen a felső holtpont közelében záródnak a szívószelepek. Nagyon hatékony a működése és nagyon kicsi az indítási teljesítményigénye. A fogyasztása 3,7 liter 100 kilométerenként és 89 g/km a széndioxid-kibocsátása.

A Prius hibrid-rendszere a motortérben három fő alkotóelemből áll, az Atkinson típusú benzinmotorból, a teljeítmény-osztó egységből illetve a hibrid hajtóműből. A hibrid-hajtómű egy motorgenerátorból, egy elektromos motorból és egy bolygóműből áll. Elektromos az a vízpumpa, amely az álló benzinmotor már lehűlőben lévő hűtőfolyadékát hátra keringteti a hőcserélőbe. A hőcserélő felmelegíti a motor hűtővizét, miközben a folyadékot az elektromos vízpumpa mozgatja.

Jó tulajdonsága az új Prius-nak, hogy teljesen elektromos a klíma, a fék- és a kormányszervó is. Amikor az autóval lassítunk, elsőként visszatölt a hibrid-rendszer, amely motorféknél a fékezési energia nagy részét vissza tudja táplálni a nagyfeszültségű akkumulátorba. Vészfékezéskor pedig természetesen azonnal fékez a rendszer.

Az új Pius-nak az alja teljesen le van burkolva, a burkolaton speciális légterelők vannak annak érdekében, hogy a légáramlás örvénymentes legyen. A hátsó futómű érdekessége, hogy nem teleszkópos a rugó és a lengéscsillapító helyzete, hanem külön tették. Ez a javítást illetve a könnyű építést teszi lehetővé.

A Prius belterét két nagy zóna jellemzi, az egyik az úgynevezett vezérlőzóna, ebbe tartozik a nyomógombos indítás, a hajtáskiválasztás, a navigációs- és az audio-rendszer és ide tartoznak a kormánykerékre épített távirányítók is. A másik, az információs zónába tartozik minden, ami a műszerfal tetején van, beleértve a műszeregységet illetve a head-up display-t, ami segíti a vezetést.