Műsorok

Suzuki SWIFT 1.0 GLX BOOSTERJET, 2WD, MT, SHVS - lágy hibrid, lágy rugózással

A Mild Hybrid ugyan nem a Suzuki találmánya, de talán nekik jött be legjobban. A SWIFT-nél az egyliteres turbómotort integrált kompakt villanymotor (ISG) és egy lítium-ion akkumulátor segíti.
Suzuki SWIFT 1.0 GLX BOOSTERJET, 2WD, MT, SHVS
Ami a SWIFT külső megjelenését illeti, az eleje és a hátulja is szinte tökéletes és divatos formát kapott. A hatszegletű hűtőmaszk a LED-es lámpákkal és a nappali menetfénnyel elöl, a szintén LED-es, a Baleno-éra emlékeztető lámpák hátul új vonalak és dizájn-elemek a karosszérián. Jól látszik, hogy az új SWIFT nem egy ráncfelvarrott, hanem egy vadonatúj tervezésű modell. Érdekes és hatásos megoldás a hátsó kilincsek a "C" oszlop és a hátsó ajtó felső sarkába telepítése, ettől izgalmas, sportos felhangot kap az autó hátulja.

Érdekes, hogy a tesztautó gyári típusjelzése SWIFT GLX 1.0 ISG, az autó hátulján viszont változatlanul a már korábban bevezetett SHVS (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki) felirat látható. Elhanyagolható apróság, ahhoz képest, hogy milyen ravasz az SHVS működése. Nézzük, milyen is az az okos/lágy/puha/enyhe hibrid Suzuki-módra?

Suzuki SHVS
Elinduláskor az integrált villanymotor ((Idle Stop and Go, ISG) indítómotorként működve halkan és simán indítja a háromhengeres, turbófeltöltéses benzinmotort. Megállás után a start-stop rendszer a turbómotort automatikusan leállítja, az elektromos berendezések pedig akkumulátorról működnek tovább, ami üzemanyag-megtakarítást jelent. Amikor az autó elindul vagy gyorsít, az ISG besegít a benzinmotornak, ilyen módon ismét csökkentve a fogyasztást. Lassításkor az ISG az autó mozgási energiáját elektromos árammá alakítja, amivel visszatölti a vezetőülés alá beépített lítium-ion akkumulátort.

Elinduláskor a Mild Hybrid hatására a SWIFT akkora nyomatékkal gyorsul, mint egy sportmodell! A 112 lóerő bőven elég a kisautóhoz, ehhez képest amikor 2000/perc környékén a turbó belépésétől igazán jókedvű lesz, még jobban meglódul. Ebben persze az is jelentősen közrejátszik, hogy az okos/lágy/puha/enyhe hibrid hajtást egy "pehelysúlyú" karosszériába építették, köszönhetően a vadonatúj Heartect nevű padlólemeznek és a nagyszilárdságú acélok használatának. Az 5 sebességes kézi váltó precíz, pontosan kapcsol, de a hatodik fokozathoz már gyenge a motor, nem is tettek bele.

Összefoglalva tesztvezetés tanulságát, a SWIFT ISG-nek valójában nem az SVHS miatt lecsökkent fogyasztása a vonzereje, nem is ezért szeretjük. Hiszen hová csökkenhetne még egy 110 lóerős, ezres turbómotor 4,3 literes gyári fogyasztása? A Mild Hybrid hajtás fő erénye a brutális gyorsulás, van akinek ez már önmagában megéri a nem csekély felárat az alapmodellhez képest.

Az utastérben ismerős formák, megoldások és sajnos továbbra is kemény, kopogós műanyagok fogadnak. A kerekeket "széttolták", ennek köszönhetően a beltér négy felnőttnek valóban kényelmes lett. Teljes értékű a hátsó fej- és lábtér is. Az ülések új konstrukciók, enyhén kagylósak, de kényelmesen puhák. A kerek légbeömlők a Vitara örökségei, mint ahogy a sokfunkciós műszercsoport, a klímakonzol és a 7"-os érintőképernyőn vezérelhető multimédiás/navigációs rendszer is, amely az Apple CarPlay ill. Android Auto segítségével az okostelefonok kijelzőjének tükrözésére is képes. A csomagtartó 265 literes, ülésdöntéssel lépcsőzetes lesz ugyan, de 947 literes.

A vezető és az utasok biztonságáról az olyan vezetést-támogató rendszerek mellett, mint a kétérzékelős vészfékasszisztens (DSBS), a követési távolság-tartó tempomat, a radaros vészfékasszisztens (RBS), a távolsági fényszóró asszisztens, a sávtartást- és sávváltást segítő asszisztensek, az adaptív tempomat, két első, két oldalsó és két függönylégzsák valamint a már említett a nagyszilárdságú acél karosszériaelemek gondoskodnak.

Végül - utalva a címben említett lágy rugózásra - a futómű hangolása egy kisautótól elvárhatóan puha és jól illik az okos/lágy/puha/enyhe hibrid hajtáslánchoz.