Műsorok

KITT egy Ford Transit Connectben reinkarnálódott?

Ha a Ford kísérlete sikerül, egy fényjelzés-alapú vizuális nyelven beszél majd hozzánk a jövő autója!
Mi történik, ha megjelennek majd a forgalomban az önvezető járművek, amelyek volánjánál nem ül ember, aki a megszokott módon kommunikálna velünk? Ma ugyanis még elég, ha az autós egy bólintással vagy egy intéssel jelzi a gyalogosnak vagy a kerékpárosnak, hogy átmehet előtte az úton. A Ford egy olyan ötletet tesztelt, amelyben fényjelzések mutatják, mit csinál éppen a jármű, és mi lesz a következő lépése.

Ford Human Car Seat test
Hogy a teszt a lehető legvalósabbnak és legtermészetesebbnek tűnjön, a Ford elkészített egy "autóülés-álruhát" és beépítette egy Transit Connect kisáruszállítóba. Az "autóülés-álruhában" rejtőző vezetők különleges képzésen vettek részt, hogy így is biztonságosan vezessenek. A tesztpilóták egy fejtámlának álcázott burkolaton keresztül látták az utat és egy speciális kar segítségével kapcsolták ki-be az egyes kommunikációs jelzéseket. Az autó hátsó részében egy operátor rejtőzött, aki szintén a forgalmat figyelte.

Ford Human Car Seat test
Mivel a vezető így szinte láthatatlanná vált, a jármű első pillantásra tényleg önvezetőnek tűnik, ezért a külső szemlélők leginkább a szélvédő fölé szerelt fényhíd jelzéseire figyeltek, ami fehér, lila és türkiz színű fényekkel mutatta, hogy az autó éppen elindulni készül, vagy hogy megadja az elsőbbséget. A tesztek során kiderült, hogy a türkiz szín hasznosabb a kommunikációhoz, mint a fehér és a lila - főleg mivel ez utóbbit könnyű összetéveszteni a piros színnel. A teszt során kiderült, hogy az emberek jól megértik és elfogadják az autó fényjelzéseit, ez pedig jó kiindulási pont a kutatók számára a vizuális kommunikáció továbbfejlesztéséhez.

- Nagyon fontos, hogy az emberek megbízhassanak az önvezető járművekben, ennek kulcsa pedig az egységes vizuális kommunikáció kidolgozása. Éppen ezért egy munkatársunkat "emberi autóülésnek" álcáztuk, mert ez volt a legjobb és a leghatékonyabb módszer arra, hogy veszély nélkül mérjük fel, honnan kell kiindulnunk az ember és a gép közötti kommunikáció kutatásához - mondta Thorsten Warwel, a Ford Európa fénytechnikai részlegének igazgatója.

(A szerkesztő megjegyzése:
A nyolcvanas években már volt egy hasonló próbálkozás, akkor egy Pontiac Firebird kommunikált fényjelekkel a gazdájával, de a Knight Rider című amerikai TV-sorozatban KITT nemcsak villogott, Versényi László hangján magyarul is megszólalt!)


1986 Pontiac Firebird - DAVID HASSELHOFF with KITT from Knight Rider
Forrás: Györke Orsolya
Ford Magyarország
PR és Közkapcsolatok igazgató
Sajtókapcsolatok, sajtószóvivő